fbpx

Meditace – o co tady běží?

Když se řekne meditace, většině lidí se vybaví Buddha nebo asketa v pozici lotosového květu a s pohledem upřeným do nepřítomna. Já sám jsem měl meditaci dlouho spojenou s nepohodlným sezením a myšlením na nic. Je to však jen jediný z mnoha rituálů, který pojem meditace popisuje.

Určitě je spousta hledajících, kterým tento rituál plně vyhovuje. Já se však mezi tyto bytosti nepočítám. Jsem tak trochu duchovní rebel. Když řeknu slovo meditace dnes, vyvolává to ve mně daleko širší oblast činností a nejraději ze všeho medituji vleže. Je to pohodlné a hlavně, kdykoli chci, nemusím se ani hnout a rovnou mohu usnout.

Co tedy pod pojmem meditovat vidím dnes? Asi to nejdůležitější můžu popsat jako přelaďování se do jiných vibrací a napojení se na svého vnitřního rádce. Meditovat znamená zaměřit svou mysl žádaným směrem.

Například když jsem unavený, provádím relaxační meditaci. To probíhá tak, že si pustím nahrávku své relaxační meditace, zaposlouchám se do hudby a postupně, podle pokynů v nahrávce, věnuji pozornost jednotlivým částem svého těla a uvolňuji napětí, které se v mém těle nahromadilo. Někdy provádím léčebnou meditaci.

Nejčastěji však používám meditaci k naladění se na svou inspiraci.

To dělám tak, že se usadím na svém pohodlném místě, vezmu si papír a napíšu si na něj název článku, který mám chuť vytvořit. Dneska jsem si například napsal: „Meditace – o co tady běží?“ Pak jsem si název přečetl a nechal ho znít ve své mysli.

Když se vám podaří na 17 sekund udržet svou pozornost na jednu myšlenku, přitáhne k sobě podobnou myšlenku. Té se věnujete dalších 17 vteřin a přijde další a další. Postupně se spustí proud myšlenek, které obsahují nebo vám přinášejí vibraci toho, na co svou mysl soustředíte.

Meditace je tedy cílené zaměření své mysli na konkrétní věc. Rituál lotosového květu s nepřítomným pohledem je meditací ke ztišení mysli. Cílem je zabránit vzniku myšlenek. Pro začínajícího je toto cvičení velmi těžké, a pokud nemá dostatek trpělivosti a chtění, většinou na meditaci zanevře.

Naštěstí pro nás ostatní se dá meditovat na libovolný způsob. Potřeba je dodržet pouze dvě zahajovací pravidla.

  1. Zajistěte, abyste během meditace nebyli nikým a ničím rušeni.
  2. Zvolte si pro vás pohodlnou pozici. Pohodlnou znamená, že vaše nepohodlí nebude poutat vaši pozornost a odvádět vás tím od vaší meditace.

Vše ostatní pak záleží už jen na vaší dovednosti udržet pozornost tam, kde ji chcete nebo potřebujete.

Když jsem začínal s meditacemi, chvíli mi trvalo, než jsem přestal vnímat své tělo. Věřte mi, časem na to přijdete. Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že kdykoli se začnete zaměřovat na nějakou myšlenku, vše začne volat po vaší pozornosti. Eduard TOMÁŠ (český mystik) měl pro tyto situace jednoduchou radu: „Pozorujte to, ale nevěnujte tomu svou pozornost.“ Jen to pozorujte a kdykoliv si to uvědomíte, opět se vraťte ke své myšlence, na kterou se chcete zaměřovat.

Jakmile získáte trochu prvotní praxe, přestanete si všímat všech těch impulzů žadonících o vaši pozornost.

Meditovat se dá v podstatě kdekoli a kdykoli když už máte nějakou praxi a prvotní pokusy jste úspěšně zvládli. Časem zjistíte, že jste schopni meditovat (zaměřit se na konkrétní myšlenku) téměř kdekoli a dokonce i uprostřed vašeho pracovního dne. Pak nebudete, k úspěšnému meditování, potřebovat ani ty základní dvě pravidla.

A pokud vás mé meditace, o kterých jsem se tady zmínil v úvodu, zajímají, tlačítko vás k jedné zahajovací dovede.

Získat přístup k RELAXAČNÍ MEDITACI

Komentáře
  1. Lupen napsal:

    Ahoj Radku,
    Narazil jsem na tvůj blog a jen zírám. Přiznám se že jsem vůbec netušil co v tobě tříme. Takhle dát myšlenky na papír bych v životě nedokázal.
    Srdečně tě zdravím.
    Lupen

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *